خرابی رینگ پیستون

موتور خودرو یک‌سری حلقه دارد که به آنها رینگ پیستون می‌گویند. این حلقه‌ها به تنظیم فشار و مقدار روغنی که موتور مصرف می‌کند، کمک می‌کنند. با اینکه رینگ‌پیستون‌ها قطعات بسیار کوچک و ارزان‌قیمتی هستند، برای عملکرد موتور ضروری‌اند و تعویض به‌موقع آنها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله، درباره علل و علائم خرابی رینگ پیستون و زمان مناسب تعویض آن صحبت خواهیم کرد.

رینگ پیستون چیست؟

همان‌طور که گفتیم، رینگ‌پیستون‌ها حلقه‌هایی هستند که با عملکرد موتور در ارتباط‌اند و اگر آسیب ببینند یا فرسوده شوند، مشکلاتی برای موتور ایجاد می‌شود.

بیشتر موتورهای احتراقی رینگ پیستون دارند. پیستون‌ها به‌همراه دریچه‌های بسته‌ای که روی سرشان قرار دارد، کار مهروموم محفظه احتراق را در هنگامی که مخلوط سوخت و هوا در اثر احتراق در حال اشتعال است، انجام می‌دهند.

وقتی مخلوط سوخت و هوا شعله‌ور می‌شود، پیستون را از سوراخ سیلندر به‌سمت پایین فشار می‌دهد.

پیستون به شاتون (دسته پیستون) و آن هم به نوبه خود به میل‌لنگ متصل شده است. وقتی پیستون به‌سمت پایین حرکت می‌کند، میل‌لنگ را می‌چرخاند. از این فرایند نیرویی ایجاد می‌شود که خودرو را به حرکت درمی‌آورد.

برای اینکه احتراق کامل و مؤثر انجام شود، پیستون‌ها باید محکم دیواره سیلندر را مهروموم کنند. این مهروموم وظیفه همان رینگ پیستون است که دور پیستون قرار می‌گیرد.

به‌مرور زمان، ممکن است رینگ پیستون‌ها نتوانند به‌خوبی از عهده نقش خود برآیند و مهروموم نشتی پیدا کند. حتی احتمال دارد رینگ‌ها به‌دلیل گرما یا تلرانس نامناسب ترک بخورند.

خرابی رینگ پیستون

علائم خرابی رینگ پیستون کدام‌اند؟

حالا بیایید ببینیم تشخیص خرابی رینگ پیستون چطور انجام می‌شود. معمولا مکانیک بهتر می‌تواند این مشکل را تشخیص دهد، با این حال بد نیست خودتان هم علائم آن را بشناسید تا به‌موقع نسبت به تعویض رینگ‌ها اقدام کنید.

۱. دود خارج‌شده از اگزوز زیاد است

اگر متوجه شدید از اگزوز خودرو دود زیادی خارج می‌شود، احتمالا مشکل از خرابی رینگ پیستون است. مخصوصا اگر دود اگزوز بسیار غلیظ است و رنگ آن، خاکستری آبی تیره به نظر می‌رسد. این دود اغلب با بوی روغن سوخته همراه است.

دلیلش این است که وقتی رینگ پیستون‌ها خراب می‌شوند، روغن موتور به داخل محفظه احتراق نشت می‌کند. این روغن همراه سوخت می‌سوزد و به همین دلیل دود خروجی از اگزوز غلیظ و خاکستری آبی است و بوی روغن سوخته می‌دهد.

۲. خودرو بیش از حد روغن مصرف می‌کند

همان‌طور که گفتیم، وقتی رینگ پیستون‌ها فرسوده می‌شوند، روغن به درون محفظه احتراق وارد می‌شود و در آنجا می‌سوزد. به همین دلیل خودرو روغن بسیار بیشتری مصرف می‌کند. برای تشخیص دقیق‌تر، به‌جای اینکه روغن را در دوره‌های همیشگی به خودرو اضافه کنید، در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری در آن روغن بریزید. به‌زودی متوجه خواهید شد که خودرو بیش‌ازحد روغن مصرف می‌کند.

بهتر است از مکانیک بخواهید رینگ‌پیستون‌های خودرو را بررسی کند تا مطمئن شوید مشکل روغن سوزی ماشین از رینگ پیستون است یا نه.

ست بوش و رینگ پیستون

۳. شتاب خودرو ضعیف است

هنگامی که رینگ‌پیستون‌ها دچار سایش یا آسیب می‌شوند، موتور قدرتش را از دست می‌دهد و خودرو نمی‌تواند به‌خوبی شتاب بگیرد.

دلیلش این است که مخلوط سوخت و هوا تراکم کمتری خواهد داشت که مسلما فشار آن هم کمتر خواهد شد و نیروی لازم برای شتاب‌گرفتن خودرو را تأمین نمی‌کند.

در این حالت وقتی پای خود را روی پدال گاز می‌گذارید تا خودرو شتاب بگیرد، زمان زیادی طول می‌کشد تا سرعت آن بالا بیاید. برای رفع این مشکل، اگر ایراد از رینگ‌پیستون‌هاست، باید آنها را عوض کنید.

۴. عملکرد کلی خودرو ضعیف شده است

همان‌طور که گفتیم، وقتی خودرو توان خود را از دست می‌دهد، به‌خوبی شتاب نمی‌گیرد و عملکرد کلی خودرو هم بسیار ضعیف می‌شود. در این حالت احتمالا حتی نخواهید توانست خودرو را به تعمیرگاه برسانید و باید آن را بکسل کنید.

البته این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که سه نشانه دیگر خرابی رینگ پیستون را نادیده گرفته باشید و کار به جاهای باریک کشیده باشد.

 

English