بهترین پیشرانه های جهان

بهترین پیشرانه های جهان؛ بررسی عملکرد فنی و مصرف سوخت

در سال‌های اخیر، درکنار موتورهای برقی و سیستم‌های هیبرید، پیشرانه‌های احتراقی نیز پیشرفت چشمگیری کرده‌اند. در این مطلب، برترین نمونه‌ها از موتورهای تمام‌بنزینی تولید‌شده در دهه‌ی ۲۰۱۰ را بررسی کرده‌ایم.

بسیاری از غول‌های خودروسازی دنیا خداحافظی از دنیای پیشرانه‌های احتراقی را ناممکن می‌دانند. برندهای مختلف در سراسر جهان همچنان به سرمایه‌گذاری هنگفت روی توسعه‌ی موتورهای بنزینی ادامه می‌دهند تا کمترین مصرف سوخت و بهترین عملکرد فنی فراهم شود.

بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، این شرایط با تفاوت‌هایی درمقایسه ‌با دهه‌ی قبل همراه شد تا سازندگان پیشرانه‌ها، بهینه‌سازی سیستم‌های مجهز به توربوشارژر و فناوری مدیریت سیلندرها را به توسعه‌ی سوپرشارژرها و افزایش حجم موتورها ترجیح دهند.

عوامل مختلف مثل مصرف سوخت و عملکرد فنی در انتخاب این پیشرانه‌ها لحاظ شده است. تعدادی از منتخبان این فهرست از خط‌تولید خارج شده‌اند؛ اما همگی آن‌ها در زمان خود، ضمن رعایت استانداردهای جاده‌ای دنیا، به تعداد فراوان در بازار جهانی وجود داشته‌اند.

ناگفته نماند تمامی پیشرانه‌های این فهرست ساخت شرکت‌های خودروسازی معتبر هستند و نمونه‌های تیونینگ‌شده با تولید محدود محسوب نمی‌شوند.

۱. لکسوس ۴/۸ لیتری V10 تنفس‌طبیعی

از دیدگاه رانندگان حرفه‌ای و کارشناسان مشهور مثل جرمی کلارکسون، لکسوس LFA یکی از بهترین سوپراسپرت‌های تاریخ خودروسازی دنیا است. این محصول درکنار فرمان‌پذیری عالی و طراحی بسیار مناسب، پیشرانه‌ای منحصربه‌فرد داشت که فقط برای LFA استفاده شد.

lexux lfa v10 engine / بهترین پیشرانه

پیشرانه‌ی 1LR-GUE محصول مشترک مهندسان تویوتا و یاماها محسوب می‌شود که قسمت‌های مختلفش از آلیاژ آلومینیوم و مگنزیوم و تیتانیوم ساخته شده است. استفاده از ۱۰ سیلندر برای پیشرانه‌ای که حجم مفید کمتر از پنج لیتر داشته باشد، ابتکاری جالب بود که لکسوس LFA را متفاوت از رقبا نشان داد.

ویژگی های پیشرانه‌ی 1LR-GUE

ابعاد این موتور ۱۰ سیلندر ۴۰ سوپاپ، اختلاف چندانی با پیشرانه‌ی V8 با حجم مشابه نداشت؛ اما بازده بهتری ارائه می‌کرد. زمان‌بندی عملکرد سوپاپ‌های تیتانیومی را سیستمی الکترونیکی مدیریت می‌کرد و حداکثر دور موتور مجازش ۹،۰۰۰ دوربردقیقه بود.

همچنین، بیشترین گشتاور پیشرانه‌ 1LR-GUE در ۶،۸۰۰ دوربردقیقه تولید می‌شد؛ اما از ۳،۷۰۰ دوربردقیقه، ۹۰ درصد نهایت گشتاور خروجی را فراهم می‌کرد.

مهندسان اکوستیک یاماها مدت‌ها برای تنظیم عملکرد اگزوزهای تیتانیومی لکسوس LFA و هماهنگی آن با پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر تلاش کردند تا صدای خروجی از خودرو نوعی هارمونی با حالت موسیقایی داشته باشد.

lexus lfa / بهترین پیشرانه

تنها سوپراسپرت تاریخ لکسوس سال ۲۰۱۰ رونمایی شد. این محصول با ۵۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن‌متر گشتاور، ۳/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید و نهایت سرعتش ۳۲۶ کیلومتربرساعت بود.

لکسوس LFA با میانگین مصرف سوخت ۱۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، تا سال ۲۰۱۲ در خط‌تولید باقی ماند. تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو با آستانه قیمت ۳۷۵ هزار دلار ساخته شد که امروزه، ۵۰۰ هزار دلار تا یک‌میلیون دلار ارزش کلکسیونی دارد.

۲. فورد ۵/۲ لیتری V8 تنفس‌طبیعی

درحالی‌که پیشرانه‌های اکوبوست فورد روی خودروهای مختلف، ازجمله نسخه‌های ارزان‌قیمت موستانگ، بسیار محبوب و پرفروش هستند، نمونه‌ای V8 تنفس‌طبیعی نیز همچنان در خط‌تولید وجود دارد.

این پیشرانه که معمولا با لقب Voodoo شناخته می‌شود، امروزه روی موستانگ شلبی GT350 نصب شده است.

ford voodoo v8/ بهترین پیشرانه

ویژگی های پیشرانه Voodoo

پیشرانه‌ی ۵/۲ لیتری V8 تنفس‌طبیعی فورد از معدود نمونه‌های در حال تولید دنیا است که مثل مدل‌های قدیمی از سیستم میل‌لنگ‌تخت (flat-plane) استفاده می‌کند. این ترکیب باعث می‌شود پیستون‌ها ازنظر سیکل کاری به دو دسته تقسیم شوند.

گروهی کاملا هماهنگ و هم‌زمان بالا و پایین می‌روند؛ درحالی‌که دیگر پیستون‌ها ضمن هم‌زمانی با یکدیگر، وضعیتی کاملا برعکس گروه اول دارند. مثلا وقتی پیستون‌ها در سیلندرهای ۱، ۴، ۵ و ۸ بالا آمده‌اند، در سیلندرهای ۲، ۳، ۶ و ۷ کاملا پایین هستند.

flat-plane crank engine

پیشرانه‌های مدرن با هدف کاهش صدا و بهبود عملکرد فنی، معمولا از سیستم میل‌لنگ صلیبی (Cross plane) استفاده می‌کنند تا تفاوت مکانی پیستون‌ها درمقایسه‌با یکدیگر نصف اندازه‌ی سیلندر باشد.

در حالت صلیبی، سیلندرها چهار گروه دارند؛ مثلا وقتی پیستون‌های ۱ و ۵ بالا هستند، شماره‌های ۳ و ۷ در میانه‌ی سیلندر خواهند بود و درحالی‌که پیستون‌های سیلندهای ۴ و ۸ در پایین‌ترین نقطه هستند، شماره‌های ۲ و ۶ مشابه ۳ و ۷ در وسط سیلندر، اما در حال حرکت با جهت عکس خواهند بود.

سیستم میل‌لنگ تخت (flat-plane) صدای جالبی تولید می‌کند که البته برای علاقه‌مندان خودروهای عضلانی ساخت آمریکا جذابیت دارد. به‌همین‌دلیل، پیشرانه‌ی ۵/۲ لیتری V8 تنفس‌طبیعی فورد با نام وودوو (Voodoo) مشهور شده است.

نسل ششم موستانگ سری شلبی GT350 و GT350R از سال ۲۰۱۵ تا امروز، با پیشرانه‌ی وودوو عرضه می‌شود تا ۵۶۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۸۲ نیوتن‌متر گشتاور داشته باشد.

mustang Shelby gt/ بهترین پیشرانه

موستانگ شلبی GT350 و GT350R بعد از چهار ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسند و نهایت سرعتشان ۲۹۰ کیلومتربرساعت است. میانگین مصرف سوخت این خودروها تقریبا ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. در سال ۲۰۲۰، فورد موستانگ شلبی مجهز به پیشرانه‌ی وودوو ۶۰ هزار دلار قیمت دارد و یکی از بهترین خودروهای اسپرت دنیا ازنظر هزینه‌ی خرید و عملکرد فنی است.

۳. مرسدس بنز ۶/۲ لیتر V8 توئین‌توربوشارژ

کد 63 برای علاقه‌مندان خودروهای مرسدس AMG، مفهومی رؤیایی دارد. قدرتمندترین محصولات استاندارد مرسدس بنز تا سال ۲۰۱۴ شامل S63 ،E63 ،SL63 ،CLS63 ،C63 و CL63 با پیشرانه‌ی ۶/۲ لیتر V8 تویین‌توربوشارژ (M156) تولید شدند. از حدود سال‌ ۲۰۱۵، پیشرانه‌های ۴ و ۵/۵ لیتری مرسدس بنز، به‌جای موتور ۶/۲ لیتری در خودروهای AMG 63 استفاده می‌شود.

m279 benz engine v8/ بهترین پیشرانه

پیشرانه‌ی M156 ابتدا روی CLK63 AMG نصب شد تا ۴۷۵ اسب‌بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. آخرین نسخه از این موتور که سال ۲۰۱۵ معرفی می‌شد، ۶۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۶۳۵ نیوتن‌متر گشتاور داشت. نسخه‌ی GT3 از سری محصولات مرسدس AMG GT، تنها خودرویی است که هنوز با پیشرانه‌ی M156 تولید می‌شود.

SLS AMG / بهترین پیشرانه

مرسدس بنز SLS AMG که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تولید شد، مهم‌ترین خودرو دنیا با پیشرانه‌ی M156 محسوب می‌شود. این خودرو ۳/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۳۱۵ کیلومتربرساعت است.

میانگین مصرف سوخت SLS AMG درحدود ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در زمان تولید، با قیمت تقریبی ۲۱۰ هزار دلار فروخته می‌شد.

۴. مک‌لارن ۳/۸ لیتری V8 تویین‌توربوشارژ

دهه‌ی دوم قرن بیست‌ویکم، موفقیتی باورنکردنی برای محصولات تجاری مک‌لارن بود. این برند انگلیسی که درمقایسه‌با دیگر خودروسازان بریتانیایی، سابقه‌ی چندانی در عرضه‌ی مدل‌های جاده‌ای نداشت، حالا سودآوری چشمگیر و بازار فروش رؤیایی دارد. این شرایط درکنار طراحی و مهندسی فنی، تا حد زیادی مدیون پیشرانه‌ی ۳/۸ لیتری تویین‌توربوشارژ مک‌لارن است.

mclaren M838T engine v8/ بهترین پیشرانه

معرفی اولین خودرو مدرن مک‌لارن با تولید نامحدود در سال ۲۰۱۲، رونمایی پیشرانه‌ی M838T را در پی داشت. سوپراسپرت MP4-12C، ظاهر جذاب و توانایی‌های چشمگیری ارائه می‌کرد و به‌لطف موتور M838T ضمن مصرف سوخت کم، مناسب رانندگی آرام و کم‌صدا در خیابان‌های شهری و استفاده روزانه بود.

مهندسان تیم مسابقه‌ای تام ویلکینسون (TWR) این پیشرانه را براساس موتور VRH نیسان برای مک‌لارن آماده کرده بودند و تا امروز، با کمی تغییر همچنان روی سوپراسپرت‌های مختلف، مثل 570S نصب می‌شود.

مکلارن 570 اسپایدر Mclaren 570s spider/ بهترین پیشرانه

مک‌لارن 570S قدرت ۵۷۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متری فراهم می‌کند و تنها ۳/۲ ثانیه بعد از شروع حرکت، به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۳۳۰ کیلومتربرساعت است. این خودرو میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.

مک‌لارن 570S با آستانه‌ی قیمت ۱۶۵ هزار دلاری، امروزه یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و کم‌مصرف‌ترین سوپراسپرت‌های دنیا است.

۵. دوج وایپر ۸/۴ لیتری V10 تنفس‌طبیعی

اگر از سال‌ها پیش اخبار دنیای خودروها را دنبال کرده باشید، حتما پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر دوج را به‌خاطر دارید. هرچند تولید دوج وایپر در سال ۲۰۱۷ متوقف شد، نصب پیشرانه‌ی غول‌پیکر ۸/۴ لیتری روی مدلی جاده‌ای فراموش نمی‌شود.

viper v10 engine/ بهترین پیشرانه

نسل اول دوج وایپر که سال ۱۹۹۱ رونمایی شد، به پیشرانه‌ی ۸ لیتری V10 ساخت کرایسلر مجهز بود که البته با همکاری مهندسان لامبورگینی تولید شد. آخرین نسل این خودرو با کد VX I سال ۲۰۱۲ رونمایی شد تا با پیشرانه‌ی ۸/۴ لیتر، ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۸۱۲ نیوتن‌متر گشتاور داشته باشد. مدل‌های تقویت‌شده از وایپر با نام‌های GTS و SRT و ACR نیز عرضه شدند؛ اما درنهایت، به‌دلیل فروش ناامیدکننده و زیان مالی، با توقف تولید مواجه شدند.

دوج وایپر / Dodge Viper/ بهترین پیشرانه

دوج وایپر SRT برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت، به ۳/۸ ثانیه زمان نیاز داشت و نهایت سرعتش ۳۲۵ کیلومتربرساعت بود. میانگین مصرف سوخت این خودرو که در زمان تولید حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشت، ۱۵/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

منبع:
زومیت

English