سرسیلندر

سرسیلندر و نقش آن در خودرو

سرسیلندر نامی آشناست برای تمام کسانی که به نوعی با خودرو در ارتباط بوده‌اند اما کم نیستند کسانی که هنوز نمی‌دانند دقیقا این بخش خودرو از چه اجزایی تشکیل شده و چه عیوبی گریبانگیر آن است.

مطمئناً اصطلاحاتی از قبیل سوختن سرسیلندر، ترساندن واشر سرسیلندر، کف تراشی سرسیلندر و از این قبیل موارد به گوشتان خورده است. مواردی که نشان از خرابی در قسمت سرسیلندر خودرو داشته و حتی در مواردی نیاز به تعویض آن نیز می باشد. در معرفی این قطعه حیاتی خودرو با ما باشید.

جنس سرسیلندر

یکی از تولیدات کمپانی‌های تولید قطعات خودرو، انواع سرسیلندر می‌باشد. سرسیلندرها با استفاده از مواد با کیفیتی همچون آلومینیوم و انواع آلیاژ آلومینیوم و چدن تولید و با استفاده از آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌های قالب گیری، ساخته می‌‌شوند.

جنس سرسیلندر از  آلیاژهای آهن (چدن دندانه ریز) یا آلیاژهای آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های بخصوص ساخته می شود. سرسیلندر معمولا یکپارچه و یا اگر طول موتور زیاد و یا سنگین باشد چند تکه ریخته شده و سپس سطوح لازم را تراشیده و صیقل داده و بشکل مورد نظر در می آورد.

سرسیلندر چیست؟

یکی از قسمت های اصلی موتور خودرو سرسیلندر آن می باشد و در قسمت بالایی موتور قرار گرفته که مجموعه سوپاپ و مانیفولدها بر روی این قطعه مونتاژ می شوند. اگر یک سرسیلندر تحت حرارتی بیش از حد تحمل خود قرار گیرد (که کاملا بسته به کیفیت سرسیلندر و مواد تشکیل دهنده آن دارد) اصطلاحاً می گویند که سرسیلندر سوخته است. در واقع همان پیچش و تغییر شکل در اثر حرارت بیش از اندازه را سوختن می گویند که معمولا منجر به تعویض سرسیلندر می‌ شود.

سرسیلندر

علت تاب دیدگی بلوک سیلندر

بر طبق قوانین فیزیک حرکت جریان گرما معمولاً به سمت بالا می باشد. به این دلیل که محفظه احتراق موتور (گرم ترین قسمت موتور) در داخل سرسیلندر قرار دارد، این قطعه باید بتواند در حین کار کردن حرارت بسیار زیادی را تحمل کند.

اگر در هنگام باز و بسته‌کردن سر‌سیلندر، ترتیب بستن پیچ‌ها را رعایت نکنید و آنها را بیش از حد سفت کنید، اگر ‌هنگام گرم‌ بودن پیشرانه، اقدام به باز‌کردن پیچ‌های سر‌سیلندر کنید و باز هم اگر طی مدتی به طور یکسره خودرو را تحت فشار قرار دهید، باید منتظر باشید سرسیلندر خودرویتان تاب برداشته و عملا بلا‌استفاده شود.

همچنین در سرسیلندر مسیرهای جریان آب و روغن وجود دارد تا هم بتوان حرارت را در آن کنترل کرد، هم بتوان روغن مورد نیاز برای مجموعه سوپاپ‌ها و ادواتی که نیاز به روغنکاری دارند را به آن‌ها ارسال کرد.

متعلقات سرسیلندر

الف: محل بستن شمع در سرسیلندر است و بسته به ساختمان سرسیلندر در سطح جانبی یا فوقانی آن قرار دارد.

ب: ب: در صورت قرار گرفتن سوپاپ ها در سرسیلندر قطعات تشکیل دهنده مکانیزم سوپاپ ها از قبیل اسبک ها و گیت های سوپاپ و سیت سوپاپ و میل سوپاپ (موتورهای میل سوپاپ رو )فنرها و غیره که همگی در محلهای مخصوص خود در سرسیلندر بسته می شود.

ج: کانال ها و مجاری آب و روغن

د: محل های عبور میل تایپت

ه : مانیفولد ها (لوله های که سوخت را به داخل سیلندر وارد کرده و پنجه اگزوز که دود و مواد حاصل از احتراق را از سیلندر خارج می کند
و : محل بستن ترموستات

جنس سرسیلندر

جنس سرسیلندر از آلیاژهای آهن (چدن دندانه ریز) یا آلیاژهای آلومینیوم بدو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های بخصوص ساخته می شود. سرسیلندر معمولا یکپارچه و یا اگر طول موتور زیاد و یا سنگین باشد چند تکه ریخته شده و سپس سطوح لازم را تراشیده و صیقل داده و بشکل مورد نظر در می آورد.

انواع سرسیلندر

سرسیلندر بسته به ترتیب و نوع قرار گرفتن سوپاپ ها بطور کلی به چهار دسته تقسیم می شود:

1 ای هد

I 2- اف هد

F 3- تی هد

T 4- ال هد L

شکل قرار گرفتن سوپاپ در سرسیلندر‌های ای هد یا خطی یک ردیفه یا دو ردیفه است بعضی سرسیلندرها فاقد محل عبور سوپاپ می‌باشد مثل تی هد و ال هد.

عیوب احتمالی سرسیلندر

سرسیلندر، نامی آَشنا

سرسیلندر بطور کلی عیوب زیر را پیدا می کند:

  • ترک خوردگی
  • تاب دیدگی
  • کربن گرفتن
  • گشاد شدن گیت سوپاپ , سوختن و خرابی سوپاپ

منبع:

برترین ها

اخبار خودرو

English