رینگ پیستون قائم

شکستن رینگ پیستون؛ شایع‌ترین علل خرابی موتور خودرو

بین پیستون و سیلندر مقداری لقی وجود دارد تا در اثر حرارت، پیستون به دیواره ی سیلندر نچسبد. از طرف دیگر، این لقی را باید با وسیله ای مناسب آب بندی نمود این وظیفه ی مهم را رینگ پیستون به عهده دارد.

نقش نقطه بریدگی در رینگ

رینگ ها در یک نقطه دارای بریدگی هستند و هنگامی که داخل سیلندر قرار می گیرند مقدار کمی جمع می شوند، به طوری که فاصله ی دهانه ی رینگ به حداقل می رسد. رینگ ها در داخل شیار پیستون با لقی کمی قرار می گیرند و دیواره ی سیلندر را جارو می کنند. حالت فنریت رینگ موجب می شود که همیشه به دیواره ی سیلندر بچسبد و از آن فاصله نگیرد. بنابراین عمل آب بندی را به خوبی انجام می دهد در ضمن رینگ، فشار احتراق و حرارت بالا را به خوبی تحمل می کند.

 تاثیر رینگ های شکسته بر جداره سیلندر

شکستن رینگ پیستون ازجمله شایع‌ترین علل باز کردن موتور و خرابی آن است. وقتی رینگ‌ها می‌شکنند نه‌تنها صدای موتور تغییر می‌کند بلکه قدرت موتور هم کاهش می‌یابد و میزان کمپرس که در کارتل می‌آید بالا می‌رود. درنهایت باید سریعاً موتور باز شود چون در صورت کار کردن موتور، رینگ‌های شکسته شده می‌توانند به جداره سیلندر صدمه زده و وضعیت موتور و هزینه بازسازی آن را بالاتر ببرند.

عمده‌ترین علت شکستن رینگ پیستون

عمده‌ترین علت شکستن رینگ پیستون این است که پیستون‌ها هنگامی‌که بالا و پائین می‌روند، برای مدت طولانی بدون اینکه روانکاری کافی صورت بگیرد کار کنند. اگر روغن‌موتور در فواصل منظمی که توسط سازنده ارائه‌شده است تعویض نگردد و چون باید فیلتر روغن هم به‌موقع تعویض شود اگر این فیلتر عوض نشود باعث افزایش ذرات معلق در روغن می‌شود و این روغن کثیف خاصیت روان کنندگی‌اش را از دست می‌دهد.

فقدان روان کننده باعث افزایش اصطکاک در بخش‌های مختلف موتور می‌شود که در حال حرکت هستند به‌ویژه رینگ‌های پیستون که در داخل موتور قرار دارند و خیلی هم داغ هستند و این کمبود روان کننده بر روی آن‌ها بیشتر اثر می‌گذارد.

علاوه بر این کاهش روان کنندگی، باعث می‌شود که ذرات اکسیدشده (سوخته) و ذرات زائد که معمولاً توسط روغن شسته شده و در فیلتر گیر می‌افتد مقدارشان بالا رود، که وقتی روی‌هم جمع می‌شوند می‌توانند باعث صدمه دیدن رینگ‌ها شوند.

کاهش جریان روغن می‌تواند درنهایت باعث مسدود شدن مجاری روغن شده و بازهم وضعیت روانکاری بدتر و بدتر شود تا عاقبت باعث شکستگی یک یا چند تا از رینگ پیستون‌ها شود و یا حتی باعث یکی یا همه یاتاقان‌های میل‌لنگ (crankshaft) و یا میل بادامک (camshaft) گردد.

در کل علل مختلفی برای گیرکردن و شکستن رینگ پیستون‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند به دلایل زیر باشد:

۱.    نرسیدن روغن به پیستون‌ها
۲.     ریختن روغن نامناسب در موتور
۳.    داغ کردن بیش‌ازاندازه موتور (overheating of the engine)
۴.    خرابی واشر سر سیلندر و وارد شدن آب به داخل روغن = قاطی کردن آب و روغن
۵.    داغ کردن موتور به دلیل نبودن آب در موتور که به دلیل نشت دادن رادیاتور و یا گیرکردن ترموستات
۶.    جمع‌کردن غلط موتور توسط استادکاران
۷.    نصب کردن غلط رینگ پیستون‌ها

 

منبع:

carestan

 

مشاهده محصولات گروه صنعتی قائم 
بوش سیلندر پژو سمند

English