prouduct-min-company-ghaem

بوش سیلندر و وظایف آن در موتور خودرو

یک موتور درون‌سوز از اجزای ثابتی تشکیل شده است که سیلندر و پیستون را می‌توان اصلی‌ترین آن‌ها دانست. پیستون قسمت متحرک و سیلندر قسمت ثابت یک موتور است.

 در بعضی از موتورها، پیستون‌ها داخل خود سیلندر حرکت می‌کنند اما در بعضی دیگر قطعه استوانه‌ای شکل فلزی میان قسمت داخلی سیلندر و پیستون وجود دارد که به آن بوش سیلندر می‌گویند. در این مطلب نگاهی به فلسفه وجود این استوانه فلزی خواهیم انداخت.

بوش سیلندر چیست؟

هر چند موضوع ما در اینجا بوش سیلندر است اما به طور کلی در ادبیات فنی، بوش به استوانه‌ای توخالی گفته می‌شود که به‌منظور افزایش دادن قطر داخلی، تسریع و تسهیل فرآیند تعمیر و البته برای روغن‌کاری و خنک‌کاری شدن هرچه بهتر در مسیرهای حرکت رفت و برگشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌عنوان مثال در جلوبندی خودرو، محل اتصال طبق به شاسی را با استوانه‌ای کوچک پر می‌کنند که با استفاده از بلبرینگ های  به‌کار گرفته‌شده در مقطع بیرونی‌اش باعث کاهش تنش دو فلز متصل به‌هم در زمان حرکت می‌شود. در داخل بعضی موتورها (که اصطلاحا در بازار به عنوان موتور‌های تر شناخته می‌شوند) هم دقیقا همین وسیله وجود دارد.

انواع بوش سیلندر کدام اند؟

بوش سیلندر قطعه‌ای است که در تمامی موتورها دیده می شود اما در بعضی از آن‌ها این قطعه به بدنه سیلندر متصل است و مستقیما خنک‌کاری نمی‌شود ولی در بعضی دیگر بوش یک قطعه مجزا است که میان آن و بدنه سیلندر توسط آب، خنک‌کاری می‌شود. در بعضی موتورها بوش با آب در تماس نیست و به آن بوش خشک گفته می شود. در مقابل در بعضی از موتور ها بوش مستقیما با آب در تماس است و خنک می شود که به آن بوش تر گفته می شود.
بوش سیلندر چه کاربردی دارد؟

تا اینجا بوش سیلندر را شناختید و حتی وظیفه آن را متوجه شدید اما چرا باید درون سیلندر از بوش استفاده کرد؟ فرض کنید به دلایل مختلف، بدنه داخلی سیلندر در اثر سایش به پیستون  و یاتاقان آسیب ببیند. در این حالت اگر بدنه سیلندر یک تکه باشد، برای حل مشکل خراشیدگی باید بدنه داخلی سیلندر را تراشکاری کرد که هم بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است و هم در کنار آن باعث بزرگتر شدن قطر سیلندر می شود. اما وقتی موتور از بوش مجزا بهره ببرد، به‌سادگی در هنگام بروز چنین مشکلاتی می‌شود بوش را از موتور جدا و تعویض کرد.

عوامل خرابی بوش سیلندر چیست؟

فشار آوردن بیش‌ازحد به موتور باعث نازک شدن فیلم روغن در یاتاقان ‌ها می‌شود و به‌تبع آن شاتون  ها خشک کار می‌کنند. این مساله می‌تواند در نهایت باعث قفل‌شدن ناگهانی و شکستن آن‌ها شود که در اثر آن آسیب جدی به قسمت داخلی سیلندر وارد خواهد شد.

از طرف دیگر از آنجا که در سیلندر های تر، بوش از بدنه جداست و جداگانه خنک می‌شوند، کیفیت و سلامت سیستم خنک‌کاری می‌تواند تاثیر مستقیم روی طول عمر قطعه بگذارد.

بوش سیلندر اصلی را از کجا بخریم؟

بوش سیلندر از جمله قطعاتی است که به طور معمول نیاز به تعویض ندارد اما در اثر عواملی مانند عدم روغنکاری مناسب موتور، خرابی یاتاقان ها، خنک کاری نامناسب موتور و عوامل دیگر، بوش ها آسیب می بینند و نیاز به تعویض دارند. بوش سیلندر به طور پیوسته با سایش شدید و گرمای زیاد در تماس است و به همین دلیل جنس آلیاژ آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا بتواند در مقابل این شرایط مقاومت کند. از روی ظاهر بوش سیلندر نمی توان در مورد دوام آن قضاوت کرد و تنها پس از نصب روی موتور و طی مدت زمان است که خرابی دوباره آن مشخص شده و نیاز به هزینه دوباره خواهید داشت.

برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی  خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه صنعتی قائم عرضه کننده قطعات یدکی خودرو (پوش سیلندر قائم، پیستون، سرسیلندر، واشر سرسیلندر، سوپاپ، رینگ) با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعات یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند. شما به راحتی می‌توانید قطعاتی همچون انواع بوش سیلندر ماشین های سواری (پراید، پژو، سمند، L90) و خودروهای سنگین،دانگ و فنگ و ولوو اسکانیا را در بسته بندی‌های گروه صنعتی قائم از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید.

منبع:
عصر خودرو

English