پیستون- چیست- جنس- پستون-

پیستون چیست و چه کاری انجام می دهد

پیستون چیست؟

پیستون قطعه‌ای استوانه‌ای شکل می باشد که در اندازه و قطعات مختلف با توجه مدل انواع موتورها ساخته می شود. پیستون در مرکز یک موتور پیستونی قرار دارد. این متشکل از یک سیلندر فلزی متحرک با حلقه های پیستون است تا پس از نصب درون سیلندر موتور، مهر موم و هوابندی شود.  پیستون از طریق یک پایه پیستون به یک میله اتصال، متصل می شود، که به نوبه خود آن به میل لنگ متصل می گردد.

وزن این قطعه، ۴۵۳ گرم، معادل یک پوند است. قطر آن نیز، بین ۳ تا ۴ اینچ (۷۶ تا ۱۲۲ میلیمتر) متغیر است. در موتورهای دیزلی، قطرهایی با اعداد متفاوت دیده می شود.

در موتورهای چهار زمانه (بنزینی و دیزلی) اتومبیل، فرایند جذب، فشرده سازی، احتراق و اگزوز در بالای سر سیلندر صورت می گیرد، که پیستون را مجبور به حرکت به سمت بالا و پایین می کند به بیان دیگر  پیستون حرکت‌های رفت و برگشتی رو به بالا و پایین دارد که در هنگام بالا رفتن منجر به متراکم شدن سوخت می‌گردد و پس از احتراق و انفجار، به سمت پایین حرکت می‌کند، در نتیجه باعث چرخش میل لنگ می شود.

بخش های مختلف پیستونghaem-piston-2021

  1. تاج پیستون
  2. دامنه پیستون
  3. شیار رینگ‌ها
  4. سوراخ گژنپین

پیستون از چه ساخته شده است؟

انتخاب اجزای موتور برای داشتن راندمان و بهره وری بالا نیازمند به نگاهی سختگیرانه با توجه به مولفه های چون میزان ماندگاری و سبک بودن آن دارد. در نتیجه، پیستون ها معمولاً از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند. اما رینگ های پیستون (که معمولاً از بالا به پایین به ترتیب از یک حلقه فشرده سازی، یک حلقه پاک کن و یک حلقه روغن تشکیل شده است.) از چدن یا فولاد ساخته می شوند.

 یه طور معمول پیستون های آلومینیومی در خودروهای سواری، کاربرد بیشتری دارند، چرا که آلومینیومی ها، سبک هستند و توان انتقال حرارت بیشتری دارند. کاربرد مدل آلومینیومی این قطعه، آن قدر گسترده شده است که در موتورهای دیزلی که از چدن استفاده می شود به کار می رود. البته در موتورهایی که احتمال آب شدن آلومینیوم وجود دارد، مدل هایی که از جنس چدن هستند، همچنان کاربرد خود را حفظ کرده اند.

حلقه روغن هنگام حرکت پیستون، روغن را از دیواره سیلندر پاک می کند اما با گذشت زمان می تواند دچارسایش گردد و حلقه های دیگر می توانند روغن را از میل لنگ به محفظه احتراق منتقل کنند.

مصرف بیش از حد روغن و دود سفید ناشی از لوله های خروجی اگزوز نشانگر سایش حلقه پیستون است.

پیستون چگونه کار می کند؟

این قطعه، داخل سوراخ های موجود در بوش سیلندر به شکل عمودی حرکت می کند. حرکت عمودی آن داخل سیلندر به وسیله شاتون، به حرکت چرخشی، تبدیل و به میل لنگ منتقل می شود.

برای افزایش قدرت و کشش، از چندین سیلندر و پیستون در خودرو استفاده می شود. به طور مثال اگر دو خودرو با وضعیت یکسان، با اندازه پیستون های معین دارید، خودرویی که تعداد بیشتری از این قطعه دارد، قدرت بیشتری تولید می کند.معمولا در اکثر موتورهای احتراقی دارای چهار یا شش پیستون موتور هستند. در موتورهای شعاعی که معمولاً در هواپیماهای پروانه ای استفاده می شوند، تعداد سیلندرها و پیستون های عجیب و غریب را برای عملکرد نرم تر به کار برده می شود.

 

English