cylinder liner 2021

علل ترک خوردگی، شکستگی، خراشیدگی و کج شدگی بوش ها

بوش سیلندرها ممکن است به دلیل خنک سازی ضعیف، استفاده نادرست از پیستون یا رینگ‌ها، نصب نادرست و اجسام خارجی در فضای احتراق، دچار فرسایش و خوردگی، شوند.

شکستگی بوش سیلندر

خنک سازی نامناسب، که عموما ناشی از مشکلات در مسیرهای مایع خنک کننده است، ممکن است باعث ایجاد نقاط داغ در بوش ها شود، که منجر به شکستگی بوش ناشی از تنش گرمایی می‌شود.

خنک سازی مناسب بوش های خشک، نیازمند سطوح تماس تمیز بین بوش ها و بلوک سیلندر هستند. ذرات گرد و غبار بین این سطوح باعث ایجاد فضاهای هوایی می‌شوند که رساناهای ضعیف گرما هستند. لایه‌های روغن یا چربی بر روی سطوح  نیز در برابر جریان داغ گرما مقاومت می‌کنند.

ترک خوردگی بوش سیلندر

سایش بوش سیلندر

همچنین در صورتی که یک بوش به درستی در جای خود قرار نگیرد، ممکن است منجر به سایش، فرسایش و شکست شود. دلایل قرارگیری نامناسب بوش ممکن است براده های فلزی، شکاف ، سوراخ یا اورینگ نامناسب باشد.

خراشیدگی بوش سیلندر

 بوش سیلندر دارای خراشیدگی ممکن است با چندین وسیله خراشیده شده باشند. این خراش ها عملکرد موتور را کاهش می‌دهند و نیازمند نوعی تعمیر هستند. بوش سیلندر ممکن است توسط رینگ پیستون شکسته، یک پیستون معیوب، خنک سازی نامناسب، روانکاری نامناسب، یا حضور ذرات یا اشیا خارجی ایجاد شود. ذرات گرد و غبار که به داخل سیلندر موتور کشیده می‌شوند با روغن مخلوط شده و یک ترکیب با اثرات نامطلوب ایجاد کرده  که ممکن است باعث آسیب گسترده شوند.

نمی توان بر اهمیت تمیز نگه داشتن هوای ورودی بیش از حد تأکید کرد. یک اقدام احتیاطی دیگر باید این باشد که مطمئن شوید وقتی سر سیلندر را تعویض می‌کنید، هیچ تراشه، مهره، پیچ و یا ابزار در سیلندر رها نکنید. خراشیدگی ممکن است به شکل شیارهای عمیق یا سطحی در سطح بوش دیده شود. با بیش‌ترین خراشیدگی بوش، خراش هایی متناظر بر روی پیستون و  پیستون رینگ وجود خواهد داشت.

خرابی بوش سیلندر

علایم خراشیدگی بوش سیلندر

علایم خراشیدگی ممکن است در برخورد کم و یا فشار فشردگی و سایش سریع  پیستون رینگ ها باشد. بهترین روش برای تشخیص ، بررسی دیداری است. خراشیدگی به عنوان نتیجه‌ای از روانکاری و یا کثیفی در روغن روانکاری است و می توان در صورتی که تجهیزات صنعتی (‏فیلترها، صاف کننده ها، و سانتریفیوژها) ‏به درستی حفظ شوند، از آن جلوگیری کرد. با توجه به روش‌های مورد نیاز، روغن Lube باید جایگزین شود.

 

ترک خوردگی بوش سیلندر

English