نصب-واشر-سرسیلندر-2019

واشرسرسیلندر چیست و نحوه بستن واشرسرسیلندر بر روی موتور

 قطعه ای که در حال حاضر به معرفی آن می پردازیم مربوط به یکی از محصولات توزیعی شرکت تامین کالای قائم می باشد.

شرکت تامین کالای قائم یک شرکت مهندسی، بازرگانی است که اقدام به تامین کالاهای موردنیاز بازار خودرویی نموده و هم اکنون این شرکت به پشتوانه تجربه سالیان متمادی با برند قائم و سالها فعالیت در زمینه تولیدات محصولات خودرویی، این محصول جدید را به لیست محصولات خود اضافه کرده است.

واشرسرسیلندر (Cylinder head gasket) چیست؟

این قطعه برای درزبندی سیالات داخل موتور نظیر آب، روغن و گازهای فشار بالای احتراق در حد فاصل سرسیلندر و بلوکه موتور قرار می گیرد. قسمت های فلزی واشر به منظور جلوگیری از نشت گاز و قسمت های پلیمری برای درزبندی روغن و آب می باشد.

سطوح تمام واشر سرسیلندر در هنگام کارکرد موتور تحت تاثیر فشار ناشی از بستن پیچ ها و دمای سیالات مختلف و فشارهای احتراق متجاوز از 130 بار در محفظه احتراق است.

وظیفه واشرسرسیلندر

به طور کلی این قطعه در موتور چند وظیفه اصلی را دارد:

  •  جلوگیری از نشتی در مرحله مکش و تراکم
  •  درزبندی سیالات خنک کننده و روانکار
  •  انعطاف پذیری خوب به همراه استحکام مناسب برای پوشش کامل ناهمگونی های سطوح تماس واشر سرسیلندر

مراحل بستن واشر سرسیلندر بر روی موتور

  • به وسیله ای پارچه ای سطح سرسیلندر و بلوکه را کاملا تمیز نمائید و از سالم بودن سطح سرسیلندر و بلوکه اطمینان کنید. سطح سرسیلندر را از نظر پیچیدگی به وسیله ی خط کشی صاف و با فیلر در چند جهت کنترل کنید ( طولی، عرضی و قطی ) که در تصویر زیر مشاهده می کنید. در صورتی که مقادیر فیلر بیش از عدد کاتالوگ (حدودا 0.1 میلی متر) باشد، سرسیلندر معیوب است و باید تراشکاری شود.

واشرسرسیلندر

  • به مجاری آب، روغن و سوراخ پیچ ها دقت کنید تا ذرات ناخالصی داخل آنها باقی نمانده باشد.
  •  اگر سرسیلندر تراش نخورده است از واشر استاندارد استفاده کنید، ولی در صورتی که سرسیلندر کف تراشی شده باشد، واشر نوع تعمیری متناسب با چندمین تعمیر سرسیلندر انتخاب نمایید. واشر موردنظر را وارسی نمایید تا هیچ گونه پارگی و یا آسیب دیدگی در ناحیه فلزی و یا دور سوراخ های روغن و آب و یا نوار رنگی روی واشر وجود نداشته باشد. در ضمن از شماره تعمیری واشرسرسیلندر مورد استفاده در تعمیر فعلی اطمینان حاصل نمایید.
  •  مقدار بالا آمدگی سطح بوش ها از سطح پوسته موتور را چک کنید این عدد نباید از 0.05 و از 0.1 بیشتر باشد. ( اینکار را با گونیای فلزی و فیلر نیز انجام دهید.)
  •  به جهت دهی واشرسرسیلندر یعنی به طرف بالا ( به کلمه Top) دقت کنید.
  • واشر را روی بلوکه قرار دهید و از هماهنگ بودن تمامی مجاری آنها (بلوکه و واشر) مطمئن شوید، سپس سرسیلندر را مونتاژ نمایید سطح تماس سرسیلندر، از نظر صافی سطح، نباید خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد. در هر صورت حین بستن پیچها واشر آب بندی مناسبی نخواهد داشت.

 

مقاله واشرسرسیلندر

English