valve-ghaem-burnt-ghaem

علل خرابی و سوختگی سوپاپ ها و راه های پیشگیری از آن چیست؟

سوپاپ های موجود در سر سیلندر  یکی از اجزای حیاتی موتور شما هستند و تحت فشارهای عدیده ای قرار می گیرند و در هر ساعت در هر حالت 2500 بار باز و بسته می شوند. وقتی یک یا چند از این سوپاپ ها خراب باشند، نتیجه آن می تواند از کاهش قدرت و مصرف کم سوخت تا خرابی کامل موتور باشد.

دو نوع متداول خرابی سوپاپ ها، سوپاپ های خمیده و سوخته هستند.

خمیدگی سوپاپ ها

متداول ترین خرابی سوپاپ ها خمیدگی یا شکستگی سوپاپ ها می باشد که در نتیجه تماس با پیستون ها است. به عبارتی عدم تنظيم فاصله بين گايد سوپاپ و سيت آن می باشد. همچنین جایگیری صحیح تسمه تایم  از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپ‌ها به هم ریخته و در کار موتور اختلال پیش می‌آید.

اگر شک دارید که سوپاپ های موتور شما دچار خمیدگی و خراب شده است ، سعی نکنید موتور خودرو را روشن کنید زیرا این امر ممکن است باعث آسیب دیدگی بیشتری به سر سیلندر ، پیستون ها و منافذ سیلندر شود.

همانطور که در بالا اشاره شد، خمیدگی سوپاپ ها در نتیجه تسمه تایم فرسوده می باشد. تسمه تایم شما برای همیشه دوام ندارد و باید طبق دستورالعمل های خدمات سازنده تعویض شود. تعویض تسمه تایم یک بیمه ارزان در مقابل آسیب دیدگی جدی موتور می باشد.

سوپاپ های سوخته

نوع متداول دیگر خرابی سوپاپ سوختگی سوپاپ یا سوپاپ سوخته است. اساساً این امر به دلیل خروج گازهای احتراق بین سوپاپ و نشیمنگاه سوپاپ در صورت عدم آب بندی صحیح است. به عبارت دیگر سـوپاپ سوخته سوپاپی است که بیش از حدگرم شده و دیگر قدرت و توان آب‌بندی مناسب راندارد.

-2020- Burnt- valves

گازهای احتراق داغ شورع به سوختن لبه سوپاپ می کند و به تدریج هر چه این امر ادامه پیدا کند و اصلاحی صورت نگیرد وضعیت بدتر شده و به تدریج موجب آسیب رساندن به سوپاپ می گردد. سوختن سـوپاپ معمولا در مورد سـوپاپ‌های تخلیه یا دود رخ می دهد زیرا نسبت به سـوپاپ‌های مکش بسیار داغ تر کار می کنند.

جرم گرفتگی سوپاپ

از دیگر عوامل خرابی سوپاپ  همان جرم گرفتگي هاي معمولي است. موتورهايي كه چندين كيلومتر مستهلك شده اند معمولا فلزسطحي و كفي سوپاپ در اثر گرماي حاصله از حركت پيستون موتور تحليل مي رود. در اين حالت سوپاپ خروجی بيشتر گرماي خود را به فلز كفي مي دهد و وقتي كه فلز كفي و سطحي تحليل رفته باشند سطح تماس بسيار كوچك مي شود و سوپاپ شروع به داغ شدن مي كند.

برای آشنایی و سفارش محصولات برند گروه صنعتی قائم کلیک کنید…

درنهايت گرماي حاصله باعث مي شود كه فلز ضعيف شده و تكه تكه شود. در اين موقع نقاط گرمي بر روي سطح آن ايجاد مي شود كه خود به فرايند سوخته شدن كمك بسياري مي كند. در اين حالت تراكم داخل سيلندر خودرو كم مي شود و پيستون به كندي يا اصلا كار نمي كند كه منجر به از كار افتادن يا سخت كار كردن موتور مي شود.

علائم سوپاپ سوخته

سوپاپ سوخته باعث مشکلاتی در عملکرد و مصرف سوخت خودروی شما خواهد شد.

گیرپاژ موتور خودرو، کاهش قدرت، گیرکردن و به موقع روشن نشدن خودرو، همه از علائم سوختن سوپاپ می باشد. اگر موتور شما علائمی از این دست را نشان می دهد ، توصیه می کنیم ماشین خود را توسط یک مکانیک معتمد بررسی کنید ، زیرا رانندگی مداوم با سوپاپ سوخته آسیب بیشتری به موتور شما وارد می کند و در عوض ترمیم آن در طولانی مدت هزینه بیشتری خواهد داشت.

راه های پیشگیری خرابی سوپاپ

برای کمک به جلوگیری از این نوع خرابی ، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.

  • یک سیستم خنک کننده تمیز و کارآمد داشته باشید تا موتور خیلی گرم نشود.
  • از سوخت های با کیفیت خوب برای جلوگیری از تجمع کربن بر روی نشینمنگاه سوپاپ استفاده کنید
  • از مکانیک خود بخواهید فاصله استاندارد بین گاید سوپاپ و سیت آن را چک نماید.

اگر وسیله نقلیه شما از سیستم سوخت رسانی LPG (گاز نفتی مایع) استفاده می کند ، باید بررسی کنید که موتور با L.P.G سازگار باشد (اکثر آنها چنین نیستند). درصورتی که موتور شما با  LPG کار کند، اما باLPG سازگار نباشد ، موجب خرابی سوپاپ می گردد. معمولاً قبل از شروع  سوختن سوپاپ ها ، برداشتن سر سیلندر و تغییر آن به LPG هزینه کمتری بر شما متقبل خواهد داشت ،نه اینکه صبر کنید تا آسیب وارد شود.

article-cylinder-liner-piston-2020

English